De verschillen tussen bedrijfskleding en fashion
Bedrijfskleding versus fashion. Natuurlijk is er overlap, maar er zijn vooral ook verschillen. Omdat wij hier bij Profimex regelmatig vragen over krijgen, vonden wij het tijd voor een blog met heldere uitleg over de twee belangrijkste verschillen. Benieuwd? Lees dan snel verder.
De levensduur van kledingcollecties
Zoals u hoogstwaarschijnlijk wel weet zijn in fashion de modekleuren allesbepalend. Winkeleigenaren, kledinginkopers, consumenten: ieder seizoen weer staat men te springen om de trends voor de komende tijd. Er worden nieuwe collecties uitgebracht en de oude modekleuren en collecties verdwijnen uit de winkels - met als traditionele afsluiter de welbekende ‘SALE’. Uiteraard zijn trends ook voor bedrijfskleding van belang, maar bij bedrijfskleding is de levensduur van collecties veel langer. Collecties gaan niet één seizoen mee, maar gerust vijf jaar. Logisch ook, aangezien veel bedrijven een keuze maken voor een bepaalde kledinglijn en zij deze jarenlang willen hanteren. Geen enkel bedrijf zit erop te wachten om ieder seizoen geconfronteerd te worden met een nieuwe collectie, waardoor de keuze voor en uitgifte van bedrijfskleding weer van voren af aan kan beginnen. Leuk feitje: om die reden leggen veel fabrikanten van bedrijfskleding ook enorme voorraden aan. Zo kunnen zij aan de constante vraag van leveranciers als Profimex (en hun klanten) voldoen.
Productontwikkeling, ontwikkelingskosten en productietermijnen
Daarnaast staan veel mensen niet stil bij de enorme ontwikkelingskosten en productietermijnen die ten grondslag liggen aan kwalitatief hoogstaande bedrijfskleding. Anders dan de kleding in de fashion industrie wordt werkkleding niet alleen ontworpen om mooi en representatief te zijn. Integendeel. Natuurlijk is uitstraling enorm belangrijk, maar er is met name ook oog voor veiligheid, comfort en duurzaamheid. Zo wordt werkkleding bijvoorbeeld uitvoerig getest op slijtage, schuurweerstand, kleurvastheid, krimp en tal van andere belangrijke kwaliteitseisen. Daardoor kunnen fabrikanten garanderen dat iedere eindgebruiker een optimaal product ontvangt dat bovendien aansluit bij het - doorgaans intensieve - gebruik van de kleding. U leest het dus: de productontwikkeling van bedrijfskleding heeft veel meer om het lijf dan die van de fashion industrie.
Nieuwsgierig geworden? Vraag uw specialist in bedrijfskleding
Wilt u meer weten over de productontwikkeling of de levensduur van onze collecties? Als specialist in bedrijfskleding vertellen u er graag meer over.