Tel. (0548) 544 815
  • (0548) 544 815

Promotieartikelen in de marketingmix

Op marketingblogs wordt maar zelden aandacht besteed aan marketing via promotieartikelen en relatiegeschenken. Diverse onderzoeken door de jaren heen hebben echter uitgewezen dat deze items in iedere goede marketingmix toch écht een plaats verdienen. Hierover kon u eerder ook al lezen in de blog 5 leuke feiten over relatiegeschenken. Maar die marketingmix, wat is dat eigenlijk? En hoe zet u zelf een goede promotiestrategie op, zodat u kunt scoren met promotieartikelen? In deze blog leggen wij het u graag uit.

De ‘P’ van ‘Promotie’
De marketingmix is een marketingmodel waarmee u de marketingstrategie van uw organisatie kunt invullen. De marketingmix bestaat standaard uit vier P’s - Product, Prijs, Plaats en Promotie - maar wordt steeds vaker ook aangevuld met Personeel en Presentatie. De ‘P’ van Promotie beschrijft de manier waarop uw bedrijf communiceert en op welke manier u in contact wilt komen met uw klanten. Eigenlijk gaat het dan om alle vormen van communicatie - van offertes tot een bedrijfsvideo, van uw website tot de lichaamstaal van uw medewerkers. Door in al deze vormen de juiste boodschap te communiceren, kunt u uw producten en/of diensten onderscheiden van die van uw concullega’s.

De voordelen van promotieartikelen in de marketingmix
Het is daarbij belangrijk om te weten dat massamarketing - zoals bijvoorbeeld televisie - steeds minder effectief wordt. In een hoog tempo groeit het aanbod van communicatiekanalen en iedere dag worden we overladen met informatie. Met promotieartikelen kunt u juist goed inspelen op de persóónlijke behoeften, wensen en interesses van uw doelgroep. Niet voor niets is het bereik en de attentiewaarde van promotieartikelen 15 tot 50 procent hoger dan van promotie op televisie, in print media en online.

Promotiestrategie in 5 stappen
Om te bepalen welke promotieartikelen voor u de beste keuze zijn - denk aan powerbanks, pennen, flesjes water, een met uw logo bedrukt Fidget Spinner of promotioneel textiel - moet u allereerst beschrijven wie uw doelgroep is (1) en welke boodschap u wilt overbrengen (2). Een goede boodschap trekt de aandacht, zorgt voor interesse in uw product of dienst, wakkert een behoefte aan en leidt tot één of andere vorm van actie. Vervolgens is het belangrijk om uw doel te bepalen (3). Dit doel kan cognitief zijn (mensen moeten uw product of dienst leren kennen), affectief (mensen moeten uw product of dienst aantrekkelijk gaan vinden) of gedragsmatig (mensen moeten uw product of dienst aanschaffen). Uiteraard is daarna ook - heel praktisch - uw budget (4) van belang. En vergeet ook de laatste stap niet: het meten van de resultaten (5). Hoe reageert uw doelgroep op het promotieartikel dat ze van u ontvangen? En zet het ook daadwerkelijk aan tot actie?

Bent u overtuigd van de kracht van promotieartikelen in uw marketingmix? Profimex helpt u graag om uw doelgroep vast te stellen, uw boodschap en doel te bepalen en het juiste product te kiezen. Neem vrijblijvend contact met ons op of bezoek onze showroom.

Onderwerpen

Deel dit bericht op uw favoriete social media!

Laat hier uw bericht achter...