Tel. (0548) 544 815
  • (0548) 544 815

In 6 stappen naar de perfecte gift

Promotionele artikelen zijn nog steeds de eenvoudigste manier om uw naamsbekendheid te vergroten en potentiële klanten elke dag weer aan uw organisatie te herinneren. Maar hoe kiest u de juiste gift voor uw ontvangers? In deze blog zetten wij zes stappen op een rij die eraan bijdragen dat u met uw gift het juiste effect bereikt.

1. Wie is de ontvanger?
Het mooiste geschenk dat iemand kan krijgen is een gift waarin iets van de gever zit en waaruit blijkt dat de gever er moeite voor heeft gedaan. Dit geldt ook voor promotieartikelen en relatiegeschenken. Stap één is dan ook om te bedenken welke doelgroep u met uw gift wilt bereiken. Die doelgroep kan bijvoorbeeld ‘bestaande relaties’ zijn, of juist ‘potentiële relaties’. Beide doelgroepen hebben een andere verwachting van uw gift. Een potentiële nieuwe klant die u op een beurs ontmoet verwacht geen duurzaam artikel als een wireless speaker of een powerbank. Een loyale klant verrast u daarentegen niet met een relatief goedkope promotiepen. Door u goed in uw doelgroep te verdiepen en door te onderzoeken waar de interesses en verwachtingen van die doelgroep liggen, kunt u een cadeau geven dat recht doet aan de relatie.

2. Welke (ludieke) boodschap wilt u uitdragen (overbrengen)?
Promotieartikelen zijn perfect om potentiële klanten bewuster te maken van uw merk. Het is dan wel belangrijk de gift aansluit bij de boodschap van uw bedrijf én bij uw normen en waarden. Bent u bijvoorbeeld bewust bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen kies dan voor een milieuvriendelijke gift, zoals een pen van gerecycled plastic. Is uw bedrijf een echte trendsetter zorg dan ook voor een trendy geschenk, zoals een headphone. En ook de boodschap óp de gift is van belang. Die boodschap kan uw logo of bedrijfsslogan zijn, maar kan ook aansluiten bij een lopende marketingcampagne. 

3. Welke commerciële levensduur is gewenst?
Duurzame gifts - zoals de eerder genoemde speaker of powerbank - zijn iets duurder, maar blijven ook lang in gebruik. Promotieartikelen als bedrukte pennen of notitieblokjes daarentegen zijn vergankelijker. Bedenk voordat u een gift aanschaft wat de commerciële levensduur moet zijn.

4. Wat is uw budget?
Het is een mivatting dat hoe groter en duurder de gift is, hoe effectiever. Kleinere en goedkopere promotieartikelen kunnen zeker ook hun doel bereiken. Een goed voorbeeld is een bedrukte pen. Pennen bewerkstelligen dat uw bedrijfsnaam vaak gezien wordt. Pennen zijn namelijk zo met onze dagelijkse bezigheden verweven dat ze amper opvallen, maar toch dagelijks onder de aandacht komen. Houd daarom altijd rekening met uw budget en laat u niet onnodig op kosten jagen. Voor ieder budget zijn passende gifts te bedenken.

5. Wanneer wilt u de gift uitgeven?
Ook het moment van uitgeven is van belang voor de impact van de boodschap. Heeft u er al eens over nagedacht om in te haken op bijvoorbeeld nationale feestdagen, de jaargetijden of het nieuws? Als voorbeeld: een kaarsenaansteker en een ijskrabber doen het goed in de winter, een beachbal is geschikter voor in de zomer. En wat te denken van een jubileum, een behaalde prestatie of een gewonnen prijs binnen uw bedrijf?

6. Wat verwachten u met de gift te bereiken?
Oftewel: wat is het doel van de gift? Wilt u tijdens een beurs de naamsbekendheid van uw bedrijf vergroten, dan kunt u bijvoorbeeld kiezen voor bedrukte pennen, notitieboekjes of overige kantoorartikelen die vaak gebruikt zullen worden. Is het doel klantenbinding, dan is een kwalitatief hoogstaande en mooi vormgegeven gift een goede keuze. Denk bijvoorbeeld aan een luxe vulpen of een klok. Deze producten gaan lang mee, net als uw relatie met diegene die de gift ontvangt. 

Wilt u naar aanleiding van deze blog meer weten over de mogelijkheden voor uw gifts? De specialisten van Profimex doorlopen graag samen met u deze zes stappen om tot een perfecte gift te komen. Kom vrijblijvend langs in onze showroom!

Onderwerpen

Deel dit bericht op uw favoriete social media!

Laat hier uw bericht achter...